home Profile Plot Dislike Beloved Social Media
16 October 2011 @ 2:18 PM | 0 individual(s)
GANGLION
Eyiuuuuuu ! For sure korang akan cepat cepat tekan Alt + F4 kalau tengok gambar dekat sebelah nih kan ? My Oh My ! Pada yang tak boleh nak tenguk gambar gambar seram yang bakal korang tonton nih . Kita syorkan awak tutup je kay ? Ha actually aku takda kerja nak buat then apalagi kalau bukan Explore Goggle . Ha masa pikir pikir nak explore apa then teringat pulak dekat Ganglion Cyst nih . Ha tuu yang beriya sangat kita nak tahu bende alah apa Ganglion nih ? Okay banyak info yang kita dapat . And banyak jugak pandangan Doctor Doctor yang kononya pakar mengatakan bahawa punca penyakit nih taktahu datang dari mana and ada sesetengah kata lain pulak . Nahh malas nak cerita panjang lebar then check this info out :)


Okay menurut sumber Metro Ahad :
Ganglion ini adalah sejenis sista (ketumbuhan di bawah kulit yang mempunyai cecair) ia biasanya terjadi pada permukaan sendi. Sista ini kelihatan seperti kantung cecair yang di dalamnya terdapat jeli yang sangat pekat, melekit dan tidak bewarna.
Ganglion ni juga boleh jadi keras atau lembut bila disentuh. Kebanyakannya terdapat di bawah pergelangan tangan. Jarang sekali ianya di atas pergelangan tangan. Ganglion lebih kerap berlaku pada golongan wanita berbanding lelaki dengan peratusan 70 peratus yang terjadi di antara mereka yang berumur 20 hingga 40 tahun.Tapi sampai sekarang, still tak dapat nak tahu punca ketumbuhan ni. Ada yang mengatakan kejadian trauma boleh menyebabkan tisu pada sendi menjadi lemah dan koyak lalu membentuk sista/ketumbuhan kecil yang kemudiannya bercantum menjadi besar.
Ganglion boleh berubah saiz. Kadang-kadang ia boleh hilang buat seketika dan muncul kembali . 
Kebanyakannya akan menyebabkan rasa tidak selesa atau sakit pada sendi.Jadi terdapat dua kaedah untuk merawat ganglion ini. pertama: secara aspirasi menggunakan jarum, dan kedua: pembuangan secara pembedahan.Kalau melalui penggunaan jarum, ia akan mencucuk jarum ke dalam sista untuk mengeluarkan cecair serta menyuntik ubat steroid ke dalam sista dan meletakkan sokongan pada sendi tersebut sehingga sembuh sepenuhnya.Melalui pembuangan secara pembedahan, probability untuk ganglion berulang adalah kurang kerana kita dah buang sista tersebut. Pembedahan akan dilakukan jika benjolan itu menyakitkan, menganggu fungsi sendi yang boleh menyebabkan rasa kebas atau menyucuk pada tangan atau jari.




But menurut sumber Thomas Trumble a Hand Surgeon di University Of Washington Seattle 
A ganglion cyst is an out pouching of the joint capsule typically around the wrist.  The joint capsule is a layer of tissue that surrounds a joint and keeps the lubricating fluid of the joint in the joint.  A ganglion can appear on the palmar or back of the wrist (Figure 1). Typically they are soft and compressible, but they can be quite firm.  These masses are actually fluid filled sacks and can vary in size over time.  A ganglion cyst is not a tumor.  In adolescents, these ganglions are from unknown causes.  If they are found in more mature patients, it is typically associated with mild to moderate arthritis in the joint in which it is associated.

Typically the diagnosis can be mad based on the feel and location of the mass.  If there is concern, a MRI may be required to confirm the diagnosis.  Once the diagnosis is confirmed, treatment for ganglion cysts can be multiple.  Observation can be used unless the mass becomes bothersome.  The fluid can be aspirated, but in many instances the sack can refill.  Definitive treatment requires complete surgical excision (Figure 2).  Excision requires tracing the cyst back into the joint.

Postoperative recovery includes splinting for approximately 2 weeks.  Stiffness and pain can be expected for up to six weeks to even 3 months after surgery. 







WNadiaa

A 17th years old girl with plectrum.
Sit, silent and read.
Enjoice Readers!
◄ OLDER POSTS // NEWER POSTS ►

Dear Sticky Note,
Semua hotel dah full booked! Habis cuti ni nak spend dekat manaaaaa :( >> 4th June | 6:18 p.m
Kindly drop your comment and rate below
Credits
Layout made by S.Mell
Inspiration from fallingyou
resources from x x x x x.
Tiny Hand With Green Heart
WNadiaa Official Personal Blog© Since 2007 - 2013. All Right Reserved.
 Online Users